Biznes Firma

Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy

Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy
Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i

Data publikacji: 2016-09-23
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy
Kategoria: BIZNES, Firma

Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i brainstormingu.

Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy BIZNES, Firma - Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i brainstormingu.

Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i brainstormingu. Badania potwierdzają – teraz liczy się monotasking i regeneracja w biurze. Okazuje się, że zalecenia ekspertów wcale nie jest łatwo wdrożyć. W szczególności mikro biznesom. Dlaczego?

Multitasking. Do niedawna był synonimem najwyższej produktywności. Z medycznego punktu widzenia jednak nie istnieje. To, co nazywamy wielozadaniowością, to faktycznie skupianie się kolejno i z małą efektywnością na różnych celach. Funkcjonowanie mózgu po prostu nie pozwala na jednoczesne koncentrowanie się na kilku informacjach. Tylko 2% ludzi jest w stanie działać dobrze, realizując wiele zadań w tym samym czasie[1]. Badanie University Of London wskazało, że multitasking może mieć taki sam wpływ na IQ jak nieprzespana noc – obniża je aż o 10 punktów[2]. Z kolei według American Psychological Association osłabia on naszą skuteczność nawet o 40%[3]. Działamy wolniej i częściej popełniamy błędy, jesteśmy bardziej zestresowani, co negatywnie odbija się na samopoczuciu i zdrowiu. Wciąż jednak znaczna część osób nie potrafi zmienić sposobu pracy. Tracą wszyscy. Zmieniając sposób działania, zyskamy bowiem nawet 64 godziny miesięcznie. Na co więc czekać?

Wróg nr 1 koncentracji

Monotasking nie jest prosty. Jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłego odrywania się od wykonywanego zadania. Winnym jest najczęściej poczta e-mail. Pracownicy spędzają niemal 28% swojego czasu na sprawdzaniu skrzynki odbiorczej[4]. Nieprzeczytana wiadomość skutecznie rozprasza i wytrąca z rytmu pracy. Piętą Achillesową efektywności są też spotkania. Microsoft pokazał, że zabierają one średnio niemal 6 godzin w tygodniu, przy czym 71% osób stwierdziło, że nie są produktywne[5]. Dlaczego? Według TalentSmart 90% osób sprawdzających się w prowadzeniu spotkań ma wysoki poziom inteligencji emocjonalnej[6]. A ta cierpi przy wielozadaniowości. Negatywnie wpływa na koncentrację i zarządzanie, co przekłada się na świadomość społeczną – tak ważną w pracy zespołowej. A co z brainstormingiem – kolejny mit? Nie do końca. 

A to już wiesz?  Kontrola kosztów firmy? To nic strasznego!

Od lat ’40, kiedy tzw. burze mózgów zostały spopularyzowane przez ich twórcę Alexa Osborna, metoda heurystyczna świeci triumfy, szczególnie w branży kreatywnej. Jednak współcześnie, skuteczność tej techniki podawana jest w wątpliwość. Badania pokazują, że więcej pomysłów powstaje podczas pracy indywidualnej[7], kiedy łatwiej jest myśleć kompleksowo, dostrzec wiele aspektów zagadnienia. Natomiast praca grupowa sprzyja selektywnemu podejściu do idei.
– Kreatywne myślenie traci na brainstormingu. Pracując w grupie, myślimy narzuconym schematem, dopasowujemy się do toku pracy zespołu. Dlatego ciężej wyjść poza szablon i działać naprawdę kreatywnie. Takie spotkania mają też do siebie to, że podczas nich dominuje jedna osoba. Analizując pomysły innych, często zapominamy o swoich konceptach, zanim zdążymy poddać je pod dyskusję – mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Marketingu i Handlu, Członek Zarządu Mikomax Smart Office. – Technika ta sprawdzi się jednak, gdy będzie profesjonalnie moderowana, a uczestnicy będą przygotowani do spotkania. Konieczne jest wytyczenie klarownego celu burzy mózgów oraz jej przebiegu. W najnowszych trendach pojawia się tzw. brainwriting. Łączy on pracę indywidualną z zespołową tak, by czerpać to, co najlepsze z obu schematów. Uczestnicy pojedynczo spisują swoje idee, po czym prezentują je grupie. Dzięki temu wszystkie pomysły są przedyskutowane, spotkanie zyskuje też na dynamice. Na efektywność tego typu spotkań wpływa aranżacja przestrzeni. Odpowiednio zaprojektowana, pozytywnie przełoży się na koncentrację oraz komunikację zespołu. Doskonale sprawdzają się akustycznie wydzielone miejsca, które umożliwiają szybkie burze mózgów, nawet w niewielkiej grupie.

Wychodzimy poza schemat

Tworzenie atmosfery sprzyjającej kreatywności i nieszablonowemu podejściu to problem wielu firm. Pracodawcy coraz częściej widzą zależność pomiędzy organizacją przestrzeni biurowej, nietypowym rozrywkom czy odpoczynkiem a jakością i tempem realizowania projektów. Rośnie świadomość, że bez odpowiedniej regeneracji nie ma dobrych wyników. Już w 2012 roku magazyn The Economist przytoczył raport, które jednoznacznie wskazuje, że liczba godzin nie idzie w parze z produktywnością, a tym bardziej kreatywnością. Wręcz przeciwnie. Badania pokazują, że podczas odpoczynku wzrasta myślenie innowacyjne. Tradycyjne open space dzieli się na dedykowane strefy – indywidualnej pracy w skupieniu, zespołowej, rozmów telefonicznych, spotkań lub relaksu. Ich funkcjonalne zaplanowanie ma realne przełożenie na zadowolenie i jakość pracy.

A to już wiesz?  Przed nami IV edycja targów Gift Show Poland

 – Baylor University udowodnił, że popołudniowe przerwy nie sprawdzają się. Dostarczają mniej energii i nie przekładają się na efektywność pracy w takim stopniu, jak odpoczynek przed godziną 12:00[8]. Wnioski płynące z najnowszych badań pomagają nam zrozumieć, jak działamy, pracujemy i relaksujemy się. Dzięki temu możemy aranżować przestrzeń biurową tak, by osoby korzystające z niej nie przeszkadzały sobie nawzajem. Na znaczeniu zyskują chillout-roomy, umożliwiające regenerację czy integrację z zespołem. Istotne jest wyraźne wydzielenie dedykowanych obszarów. Zastosowanie mobilnych ścianek działowych czy systemów typu #Hush lub Chillout, które tworzą mini-strefy, wspiera realizacje celów, do których zostały zaprojektowane, ale też pozwalają na dostosowanie ich funkcji zależnie od aktualnych potrzeb. Przebywając w takim miejscu, nastawiamy się na dane działanie, niezależnie od jego charakteru – komentuje Zuzanna Mikołajczyk, Mikomax Smart Office.

Nowoczesne firmy idą jednak o krok dalej. Coraz chętniej proponują niestandardowe rozwiązania dla swoich pracowników. Przykładem jest promowanie aktywności sportowej, która ma bardzo wysoki wpływ na efektywność. Według TINYpuls aż 70% osób zauważa, że są bardziej produktywni i lepiej myślą po ćwiczeniach[9]. – Badania pokazują jednoznacznie, że ruch przekłada się na jakość pracy i zadowolenie pracowników. Dlatego zachęcamy osoby zatrudnione w GFT do udziału we wspólnych zajęciach jogi, które odbywają się z certyfikowanym trenerem na naszym firmowym tarasie w okresie letnim. Dodatkowo organizujemy treningi biegowe. Pasjonatom sportów drużynowych dedykujemy też ligę footballową GFT po godzinach. Takie aktywności procentują i pozwalają się zrelaksować i odreagować stres  – komentuje Dorota Sadowska, Communications Manager, GFT Polska.

Przerwa u podstaw

A jak sytuacja wygląda w mikroprzedsiębiorstwach? Niestety, niepokojąco. Właściciele polskich firm pracują dłużej średnio o 4 godziny tygodniowo, niż osoby zatrudnione na etacie. Według badań Idea Banku w 2015 roku aż 55% właścicieli jednoosobowych działalności zrezygnowało z urlopu. Wielu decyduje się na połączenie wypoczynku z pracą (28%), jednak aż 1/3 badanych w ogóle odmawia sobie wakacji. To droga donikąd. Problemem często staje się postawienie granicy pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Dotyczy to w szczególności osób prowadzących indywidualne działalności gospodarcze czy tych pracujących zdalnie. W domu nie zawsze mamy możliwość stworzenia biura w oddzielnym pomieszczeniu, bądź nawet przeznaczenia części pokoju na strefę pracy. Komputer, telefon czy tablet towarzyszą nam nieustannie przypominając o liście niecierpiących zwłoki zadań.

A to już wiesz?  Małe firmy - latem w ich biznesie było gorąco

 – Osobom prowadzącym własny biznes trudniej jest zachować równowagę między pracą a odpoczynkiem. Pracując w domu nie mamy przestrzeni niezwiązanej z firmą, w której możemy odciąć się od pracy, na chwilę zapomnieć o liście rzeczy do zrobienia i w pełni uczestniczyć w życiu rodziny. Rozwiązaniem może być przestrzeń coworkingowa. Znacznie obniża ona koszty związane z prowadzeniem biura. Dzięki przeniesieniu pracy do innego miejsca, zapewnimy sobie komfort bycia w domu. Dodatkowo nowoczesne biura coworkingowe oferują odpowiednie warunki do przeprowadzenia spotkań biznesowych, zapewniają niezbędne narzędzia do organizacji pracy, możemy tam też odpocząć czy napić się kawy – mówi Marta Bloch, reprezentująca przestrzeń coworkingową Idea Hub.

[1] http://www.newyorker.com/science/maria-konnikova/multitask-masters

[2] http://www.talentsmart.com/articles/Multitasking-Damages-Your-Brain-and-Your-Career,-New-Studies-Suggest-2102500909-p-1.html

[3] http://www.apa.org/research/action/multitask.aspx

[4] McKinsey Global Institute

[5] http://www.inc.com/peter-economy/16-tips-for-running-remarkably-effective-meetings.html?cid=sf01002&sr_share=facebook

[6] http://www.talentsmart.com/articles/Multitasking-Damages-Your-Brain-and-Your-Career,-New-Studies-Suggest-2102500909-p-1.html

[7] http://ww2.valdosta.edu/~mschnake/Thompson2003

[8] http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150909132945.htm

[9] https://www.tinypulse.com/ 

Mikomax Smart Office jest polską, rodzinną firmą z 25-letnim doświadczeniem w zakresie aranżacji przestrzeni biurowych. Posiada 16 salonów w Polsce i 37 partnerów za granicą. Ma ok. 250 współpracowników w centrali i salonach. Mikomax Smart Office to ekspert w tworzeniu nowoczesnych biur łączący fachową wiedzę o produkcji mebli z autorską koncepcją jej zastosowania we współczesnym miejscu pracy. Firma tworzy biura dostosowane do potrzeb, specyfiki, kultury organizacyjnej, charakteru działań swoich klientów oraz do celu, który chcą osiągnąć. Oferta Mikomax Smart Office skierowana jest zarówno do dużych jak i małych firm. Współpracuje m.in. z sektorem usług dla biznesu, telekomunikacji, consultingowym, transportowym i publicznym. Proponuje też usługi wspierające projekt, od procesu rozpoczęcia współpracy po realizację rozwiązań, np. projektowanie przestrzeni pracy, transport i montaż, czy szkolenia z zasad ergonomii. Otrzymała wiele branżowych i biznesowych wyróżnień, m.in. trzykrotnie została Gazelą Biznesu, otrzymała nagrodę Diament Meblarstwa oraz Dobra Forma. Firma jest Partnerem Strategicznym organizacji biznesowych takich, jak Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), New Ways of Working (NewWOW) oraz International Facility Management Association (IFMA).

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Rzecz o kreatywności. Nowe trendy na rynku pracy BIZNES, Firma - Efektywność. Kreatywność. Produktywność. Co im sprzyja? A co przeszkadza? Obalamy mity o tak zwanych multitaskingu i brainstormingu.
Hashtagi: #BIZNES #Firma

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy