Aktualności Biznes

Poszukiwane usługi związane ze świętami i sylwestrem. Polacy coraz częściej zlecają sprzątanie, gotowanie czy organizację imprez

Poszukiwane usługi związane ze świętami i sylwestrem. Polacy coraz częściej zlecają sprzątanie, gotowanie czy organizację imprez
Końcówka roku to dla wielu Polaków okres intensywnych przygotowań do świąt, ale coraz rzadziej oznacza on samodzielne porządki i wielogodzinne gotowanie. Analizy publikowane przez Oferteo.pl pokazują, że już od przełomu

Końcówka roku to dla wielu Polaków okres intensywnych przygotowań do świąt, ale coraz rzadziej oznacza on samodzielne porządki i wielogodzinne gotowanie. Analizy publikowane przez Oferteo.pl pokazują, że już od przełomu października i listopada dynamicznie rośnie zainteresowanie usługami, które pozwalają odciążyć domowników – przede wszystkim sprzątaniem mieszkań oraz cateringiem świątecznym.

– Przez cały rok na naszej platformie poszukiwani są wykonawcy z takich kategorii jak budowa i remont. W okresie przedświątecznym natomiast, czyli już pod koniec października, obserwujemy wzmożony popyt w takich kategoriach jak catering, organizacja imprez, czyli DJ-e, oświetlenie, ale również sprzątanie – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Marta Kaleta-Domaradzka, ekspertka ds. komunikacji Oferteo.pl.

Analiza ponad 148 tys. zgłoszeń na platformie łączącej zleceniodawców i wykonawców pokazuje, że usługi sprzątające nie są jeszcze masowym nawykiem. Rynek napędzany jest raczej przez pilną potrzebę, remont lub wyjątkowe wydarzenie, jak np. Wigilia. Widać wyraźną różnicę między strukturą zapytań w ciągu roku a okresem przedświątecznym – o ile przez większą część roku dominują zapytania o sprzątanie realizowane cyklicznie, o tyle w grudniu wyraźnie rośnie liczba jednorazowych zleceń o szerokim zakresie i z precyzyjnie wskazanym terminem realizacji. Wśród publikowanych zapytań dominują zlecenia na kompleksowe sprzątanie, obejmujące m.in. kuchnię, łazienkę oraz mycie okien, z terminem realizacji planowanym na kilka tygodni przed Wigilią.

– Rokrocznie liczba zapytań w kategoriach takich jak catering, sprzątanie, DJ czy organizacja imprez rośnie o około 30–50 proc. W zeszłym roku zapytań w kategorii catering było o 100 tys. mniej niż w tym roku. To pokazuje, jak bardzo zmieniają się nasze potrzeby jako szukających obsługi, realizacji magicznych świąt i imprezy noworocznej – ocenia Marta Kaleta-Domaradzka.

Z analizy ok. 263,5 tys. zapytań w kategorii „Catering na imprezy i święta” na platformie Oferteo.pl wynika, że Polacy coraz częściej sięgają po gotowe rozwiązania gastronomiczne dopasowane do kameralnych, domowych uroczystości. Rośnie zainteresowanie prostymi i elastycznymi pakietami jedzenia „ready-to-serve”, szczególnie na imprezy rodzinne oraz świąteczne spotkania przy stole, które coraz częściej organizowane są w domowym otoczeniu. Klienci wybierają zestawy gotowe do podania bez dodatkowego personelu, a duża liczba zgłoszeń w tym segmencie wskazuje na trend wygody oraz rosnącą popularność usług cateringowych w okresie przedświątecznym.

A to już wiesz?  Sztuczna inteligencja i innowacyjne technologie coraz bardziej zmieniają medycynę. Polskie start-upy odnoszą na tym polu duże sukcesy

– Stajemy się sprytni, ponieważ szanujemy swój czas i trochę inaczej cedujemy obowiązki. Jeszcze parę lat temu wynajęcie ekipy sprzątającej do domu było uważane za luksus, podobnie jak zamówienie cateringu. Dzisiaj jest to rodzaj oszczędności czy świadomego zarządzania swoim czasem. Wolimy go spędzić z rodziną czy poświęcić na hobby, stąd też posiłkowanie się firmami, które na rynku wyspecjalizowały się w takich opcjach – mówi ekspertka Oferteo.pl. – Wolimy doświadczać, niż przeznaczać czas na rzeczy dla nas mniej wartościowe. Oczywiście, chcemy mieć posprzątany dom, ale nie kosztem czasu, który spędzimy na czymś, co lubimy.

W zapytaniach coraz częściej pojawia się oczekiwanie kompleksowej obsługi: od zaplanowania zakresu prac, przez dopasowanie oferty do okazji, po realizację w konkretnym terminie. To pokazuje, że klienci szukają dziś nie tylko wykonawcy, ale też partnera, który przejmie odpowiedzialność za całość przygotowań i zdejmie z nich organizacyjny ciężar przedświątecznych obowiązków.

– To bardzo ciekawe, bo pokazuje, jak model konsumpcyjny przechodzi do zupełnie innej sfery: z dóbr, które kupowaliśmy do tej pory, na tzw. usługi doświadczania, czyli np. koncerty, wyjazdy – mówi Marta Kaleta-Domaradzka. – Potrafimy zrezygnować z kupna dobra materialnego na rzecz wykonania jakiejś usługi. Tym samym usługi wykonywane w naszych wnętrzach czy dla nas samych, które sprawiają, że mamy poczucie oszczędności czasu, dają nam dużo większą satysfakcję niż kolejny kubek czy perfumy. Mam poczucie, że jest to zmiana zachowań konsumenckich, a nie jednorazowy trend.

Wzmożone zainteresowanie usługami przedświątecznymi przekłada się na szybsze wypełnianie kalendarzy wykonawców. Spiętrzenie zapytań w krótkim czasie ma też swoje konsekwencje rynkowe. W okresach zwiększonego popytu dostępność terminów staje się ograniczona, co wpływa na poziom oferowanych stawek.

– Jeżeli myślimy o sprzątaniu mieszkania na święta bądź firmie cateringowej, która ma obsłużyć taką imprezę, czy DJ-u, który ma się pojawić na sylwestra, najlepiej zacząć szukać pod koniec października lub na początku listopada. W tym czasie widzieliśmy na Oferteo.pl wzmożoną liczbę zapytań o takie usługi i oferty najlepszych fachowców znikały jak pierogi z talerza. Zostawiając taką kwestię na ostatnią chwilę, możemy się liczyć z tym, że spotkamy się z zaporą cenową, bo firmy, które mogą jeszcze upchnąć coś w swój kalendarz, będą po prostu liczyć sobie dużo więcej – wskazuje ekspertka.

A to już wiesz?  Polska w marginalnym stopniu wykorzystuje swój potencjał biogazu. To może się zmienić dzięki przepisom wchodzącym w życie we wrześniu

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego usługi drożeją dziś bardziej niż towary. W listopadzie ceny usług wzrosły o 5,3 proc. w ujęciu rocznym, podczas gdy towary – o 1,4 proc. (inflacja wyniosła 2,5 proc. r/r.).

– Musimy jednak pamiętać, że cenami usług rządzą trzy ważne elementy. Po pierwsze, fachowców i specjalistów na rynku jest coraz mniej, a ci, którzy zostają, specjalizują się w wąskich dziedzinach, tym samym podnoszą koszty swoich usług. Po drugie, sezonowość zawsze rządzi w usługach. Widzimy to na początku roku, kiedy ludzie szukają osób do remontu czy do budowy, w środku roku, kiedy jest gorąco i szukamy ekspertów do klimatyzacji, czy na koniec roku, kiedy pojawia się catering i organizacja imprez. Sezonowość zawsze będzie dyktowała wyższą cenę. Trzecia rzecz – takie kategorie jak sprzątanie i catering zdejmują z nas jako zlecających pewne obowiązki. Takie pracochłonne czynności są z zasady po prostu droższe – wskazuje Marta Kaleta-Domaradzka.

Z danych Oferteo.pl wynika, że w styczniu i lutym spada zainteresowanie usługami sprzątania oraz cateringiem, natomiast rośnie liczba zapytań o usługi remontowe i budowlane. Potwierdzają to analizy ogłoszeń w kategoriach takich jak naprawa dachów, projektowanie wnętrz czy prace przygotowawcze do sezonu wiosennego.

Przy wyborze wykonawcy zleceniodawcy kierują się nie tylko ceną, ale także dostępnością terminów, zakresem oferty oraz wiarygodnością firmy. Użytkownicy platformy, składając jedno zapytanie, otrzymują odpowiedzi od kilku wykonawców, mogą porównać oferty, sprawdzić opinie innych klientów oraz zobaczyć zdjęcia wcześniejszych realizacji.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x