Biznes Firma

Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym?

Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym?
Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu

Data publikacji: 2018-04-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym?
Kategoria: BIZNES, Firma

Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu stron.

Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym? BIZNES, Firma - Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu stron.

Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu stron.

Komentuje Dariusz Marzec, prezes zarządu SAIA alliance:

Ekosystem gospodarczy nie jest czarno-biały. Startupy, by stać się pełnoprawnymi uczestnikami życia gospodarczego, potrzebują nie tylko pomysłu, ale także wiedzy oraz kapitału. Te dwa zasoby są zwykle dostępne właśnie w dużych przedsiębiorstwach, zatrudniających wielu pracowników i posiadających rozbudowane struktury. Startupy jako podmioty skoncentrowane wokół pomysłu stanowią fantastyczny czynnik użyźniający  gospodarkę, jednak bez kapitału część startupów nie jest w stanie nawet zweryfikować swoich pomysłów. Z doświadczenia w pracy ze startupami wiem, że poziom wiedzy biznesowej czy marketingowej jest wśród niech często bardzo niski, dlatego tego typu organizacje, aby działać, muszą być wspierane przez ludzi zajmujących się zawodowo obszarami biznesu. Potrzeba im punktowego, strategicznego wsparcia doświadczonych menedżerów, którzy potrafią uzyskać wysoki poziom skuteczności w łączeniu wiedzy i kapitału. Jest to o tyle ważne, że każdy zasób – i wiedzę i kapitał – można zmarnotrawić, jeśli nie ma się praktyki w ich efektywnym stosowaniu.

Przedsiębiorstwa o rozbudowanej strukturze  mają na tyle długi i złożony proces decyzyjny, że pozyskanie lub rozwój projektu poprzez inwestycję w startupy lub tworzenie zależnych struktur startupowych o bardziej elastycznej strukturze ma dla ich firm sporo sensu. Konkurencyjność to między innymi zdolność do dostosowania się i właśnie tą zdolność można rozwinąć, obserwując przypadki  udanych startupów. Duże i średnie firmy powinny przede wszystkim czerpać z przedsiębiorczości i pomysłowości startupowców. Otwarte i elastyczne podejście do biznesu, gotowość do wdrażania zmian i testowania nowych pomysłów to podstawa, aby zachować konkurencyjność na dzisiejszym rynku.

A to już wiesz?  Jeden samochód to już flota?

Z powodu tych zależności ogromny potencjał biznesowy leży we współpracy i wzajemnym transferze wiedzy, doświadczenia, pomysłów i środków między startupami a dużymi firmami. Zauważyły to duże polskie korporacje i zaczęły inwestować w startupy. Na przykład PKN Orlen uruchomił internetową platformę współpracy i wymiany wiedzy na temat rozwiązań technologicznych pod nazwą „Innowacje, Startupy”. Enea uruchomiła z kolei fundusz venture capital Enea Innovation. Zainwestuje 50 milionów złotych  w startupy we wczesnej fazie rozwoju i projekty nastawione na międzynarodową ekspansję. Poczta Polska uruchomiła w ubiegłym roku program akceleracyjny GammaRebels powered by Poczta Polska.

Inne firmy postawiły na inspirowanie się startupami i tworzą elastyczne struktury w formie zależnej, oparte na ekspertach zewnętrznych. Przykładami mogą być takie firmy, jak Medisept – polski, dynamicznie rozwijający się producent wysokiej klasy środków higieny, który w ubiegłym roku wszedł na rynek FMCG, czy Van Pur – największy polski eksporter piwa. Dzięki stworzeniu elastycznych zespołów, mogą niezależnie kreować nowe rozwiązania i dywersyfikować zasoby.

Jeśli firma jest otwarta na zmiany, elastyczna, gotowa się uczyć, czerpać z doświadczenia innych oraz inwestować w nowe pomysły, zawsze znajdzie aktualną niszę na rynku i będzie potrafiła się w nią wpasować. W erze startupów konkurencyjność zapewnia nie odcięcie się od nich, a korzystanie z ich potencjału.

 

 

**********************************************************************************

SAIA alliance to grupa firm i ekspertów zajmujących się komercjalizacją idei i projektów przynoszących w konsekwencji zysk. Proces komercjalizacji realizuje w ramach posiadanych zróżnicowanych kompetencji w zakresie strategii i zarządzania marką, komunikacji, dystrybucji i sprzedaży na rynku masowym wdrażając procesy przy wsparciu firm działających w grupie: THIS, Consulting and More, SAIA, POSM Factory. Realizację procesu rozpoczyna od analizy przez koncepcję produktu i marki, aż po jej wprowadzenie na rynek.

 

Dariusz Marzec – Prezes Zarządu i Wspólnik w SAIA alliance. Posiada 15 lat doświadczenia w pracy na stanowiskach zarządczych, głównie sprzedaż i marketing, w takich międzynarodowych koncernach jak L’Oreal, Monster Energy, Coca-Cola Hellenic a także w biznesie sportowym w ramach Ekstraklasy SA.

A to już wiesz?  Zatory płatnicze idą w parze z niewiedzą przedsiębiorców

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym? BIZNES, Firma - Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu stron.
Hashtagi: #BIZNES #Firma

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy